mobiLang.pl - ucz się wygodnie : angielski na komórkę, fiszki na komórkę, nauka online

nie masz jeszcze konta?

eFiszki - platforma darmowej nauki mobilnej

Pakiet biologia
język Biologia
65 słówek
trzy ostatnie lekcje: -struktura ekosystemu i jego funkcjoowanie -materia i energia w ekosystemie -różnorodność biologiczna
Teraz Ty wybierasz gdzie i jak się uczysz!
teraz ty wybierasz czy uczysz z komorka, androidem, online
Słówka zawarte w pakiecie
  • Słówko
    po polsku
    po Biologia
      • Ekosystem
      • biocenoza, biotop
      • biocenoza (składniki)
      • rośliny, zwierzęta, grzyby, protisty, bakterie
      • biotop (składniki)
      • woda, klimat, energia słoneczna, podłoże
      • biocenoza (definicja)
      • Ogół wszystkich organizmów zamieszkujących określony obszar i powiązanych wzajemnymi zależnościami
      • biotop (definicja)
      • Środowisko nieożywione, w którego skład wchodzą populacje danej biocenozy.
      • Ekosystem (definicja)
      • Funkcjonalna całość złożona z biotopu i biocenozy, w której zachodzi przepływ energii i nieustanny obieg energii.
      • Jakie ekosystemy wyróżnia się w przyrodzie?
      • Naturalne i sztuczne
      • Ekosystemy naturalne
      • Powstałe bez udziału człowieka
      • Rodzaje ekosystemów naturalnych
      • lasy, stepy, sawanny, jeziora rzeki, morza itp.
      • Ekosystemy sztuczne
      • powstałe w wyniku działalności człowieka
      • Rodzaje ekosystemów sztucznych
      • pola, sady, stawy rybne itd.
      • Struktura piętowa lasu
      • korony drzew - podszyt - runo - warstwa mszysta
      • Jakie organizmy żyją w koronach drzew?
      • puszczyki, dzięcioły, owady żyjące na korze, wiewiórki
      • Jakie organizmy żyją w podszycie?
      • owady, pajęczaki, żaby, sarny
      • Jakie organizmy żyją w runie leśnym? (do 1m)
      • dziki, nornice, lisy, borsuki
      • Jakie organizmy żyją w warstwie mszystej?
      • ślimaki, dżdżownice, żuki, mrówki
      • Czym charakteryzują się buczyny?
      • W buczynach podszyt stanowią przede wszystkim młode buki. Latem często nie ma w nich runa, a ziemię pokrywa gruba warstwa opadłych liści.
      • Czym charakteryzują się grądy?
      • Grąd charakteryzuje się dużą różnorodnością roślin. Dzięki temu wszystkie piętra są w tym lesie wyraźnie widoczne.
      • Czym charakteryzują się olsy?
      • W olsach - lasach rosnących na terenach bagiennych - runo występuje w postaci charakterystycznych kęp otoczonych wodą. Dominującym gatunkiem drzewa jest w nich olsza czarna.
      • Co oznacza 'stabilny ekosystem jest w stanie równowagi dynamicznej'?
      • Oznacza to, że zachodzą w nim nieustanne procesy regulacji, dzięki którym wszystkie elementy środowiska utrzymują się na względnie stałym poziomie.
      • Podaj przykład równowagi dynamicznej.
      • Np. wielkość i skład żyjących tam populacji ulegają ciągłym zmianom, związanym głównie z wzajemną regulacją liczebności populacji organizmów zjadających i zjadanych. Dzięki nim żadna z populacji nie o
      • Skutki zakłócenia równowagi w ekosystemie.
      • Np. Gdyby wytępiono wilki, wzrosłaby liczba jeleni. Spowodowałoby to duże straty w roślinności, a co za tym idzie - zmniejszenie, a być może zanik, populacji innych roślinożerców w tym ekosystemie.
      • Równowaga w ekosystemie regulowana przez lód.
      • Niedźwiedzie polarne skuteczniej polują na foki zimą niż latem, ponieważ sprawniej poruszają się po pokrywie lodowej, która ma wówczas większą powierzchnię. Latem fokom łatwiej jest uciec przed niedźw
      • Sukcjesja
      • Wzajemny wpływ ożywionych i nieożywionych elementów przyrody sprawi, że wciąż powstają nowe ekosystemy, a istniejące podlegają zmianom. Proces, w którym modyfikacje biotopu powodują powstawanie kolejn
      • Sukcesja pierwotna
      • Biocenoza rozwija się w miejscu, gdzie nie było wcześniej żadnych organizmów.
      • Sukcesja wtórna
      • Jeżeli biocenoza rozwija się na terenie zmienionym przez człowieka lub czynniki, takie jak pożar czy powódź, mówimy o sukcesji wtórnej. Występuje ona np. na nieuprawianych polach oraz niekoszonych łąk
      • łańcuch pokarmowy
      • ustawienie organizmów w kolejności od zjadanych do zjadających
      • Jakie są poziomy pokarmowe?
      • producenci i konsumenci
      • producenci
      • Wytwarzają materię organiczną ze związków nieorganicznych, dlatego są pierwszym ogniwem łańcucha pokarmowego i stanowią pokarm dla następnego ogniwa.
      • przykłady producentów
      • autotrofy: większość roślin, niektóre bakterie, część protistów
      • autotrofy
      • organizmy samożywne - samodzielnie przeprowadzają biosyntezę złożonych związków organicznych (węglowodanów, tłuszczy, białek) z prostych nieorganicznych związków węgla (dwutlenek węgla, węglany, azotu
      • konsumenci
      • Potrzebne związki budulcowe i energetyczne pozyskują z innych organizmów.
      • przykłady konsumentów
      • organizmy cudzożywne tj. zwierzęta, grzyb, pasożytnicze rośliny, wiele bakterii i protistów
      • destruenci
      • Dzięki nim związki organiczne zawarte w martwych organizmach lub ich szczątkach zostają rozłożone na proste związki mineralne, które są wykorzystywane przez rośliny podczas produkcji substancji organi
      • przykłady destruentów
      • większość bakterii oraz grzybów
      • przykładowy łańcuch pokarmowy
      • dąb szypułkowy - gąsienica motyla piedzika przedzimka - sikora bogatka - łasica
      • Piramida ekologiczna
      • Przepływ energii w łańcuchu pokarmowym można przedstawić za pomocą piramidy. Pokazuje ona, że na każdym kolejnym poziomie zmagazynowane jest coraz mniej energii, więc tworzące go organizmy mogą wyżywi
      • Krążenie materii w przyrodzie
      • Większość pierwiastków wchodzących w skład ekosystemu, zarówno tych zawartych w związkach budujących ciała organizmów, jak i tych znajdujących się np. w glebie, jest w ciągłym obiegu. Krążą one między
      • Przykład krążenia materii
      • Rośliny pobierają z podłoża różne pierwiastki zawarte w solach mineralnych i używają ich do wytwarzania materii organicznej, np. związków budujących ich ciała. Kiedy zwierze roślinożerne zje roślinę,
      • fototrofia
      • strategia metaboliczna polegająca na wykorzystywaniu promieniowania słonecznego jako źródła energii potrzebnej do produkcji nośników energii użytecznej biologiczni
      • chemotrofy
      • organizmy chemosyntetyzujące, które wykorzystują energię chemiczną pozyskiwaną z utleniania związków nieorganicznych do produkcji związków organicznych.
      • wpływ działalności człowieka równowagę przyrody
      • Przez działalność człowieka do ekosystemów trafiają dodatkowe ilości różnych substancji. Są one włączane w obieg materii, co powoduje zaburzenie równowagi w przyrodzie.
      • Przykłady zaburzeń równowagi przyrody
      • Np. nawożenie pól uprawnych sprawia, że z gleby do wód spływają związki azotowe. Ich dodatkowa ilość w wodzie jest przyczyną zakwitów. Drugim przykładem ingerencji człowieka jest wprowadzanie do środo
      • zakwity
      • nadmierne rozmnażanie się mikroskopijnych glonów.
      • skutki zakwitów
      • Nadmierne występowanie tych organizmów bardzo ogranicza przenikanie światła w głąb zbiornika wodnego, a tym samym ogranicza intensywność fotosyntezy. Zmniejsza się więc wytwarzanie tlenu. Poza tym duż
      • Czym są pierwiastki biogenne?
      • Główne pierwiastki wchodzące w skład organizmów
      • Pierwiastki biogenne
      • węgiel, wodór, tlen, azot, fosfor, siarka
      • Skład chemiczny ciała człowieka
      • woda(65%), białka(18%), tłuszcze(10%), węglowodany(5%), inne związki organiczne(1%), inne związki nieorganiczne(1%)
      • znaczenie węgla dla organizmów
      • tworzy zasadniczy szkielet cząsteczek wszystkich związków organicznych
      • znaczenie wodoru dla organizmów
      • jest składnikiem wszystkich związków organicznych
      • znaczenie tlenu dla organizmów
      • jest składnikiem związków organicznych; jest niezbędny organizmom tlenowym do oddychania
      • znaczenie azotu dla organizmów
      • wchodzi w skład białek i kwasów nukleinowych, niektórych tłuszczów oraz chlorofilu; jest składnikiem chityny tworzącej oskórek stawonogów
      • znaczenie fosforu dla organizmów
      • jest składnikiem kwasów nukleinowych; wchodzi w skład kości, zębów, związków budujących błony komórkowe; odgrywa ważną rolę w reakcjach przenoszenia energii
      • znaczenie siarki dla organizmów
      • wchodzi w skład białek, głównie tych zawartych w wytworach naskórka, takich jak włosy, paznokcie, kopyta; jest niezbędna do syntezy chlorofilu; występuje w związkach smakowych i zapachowych niektórych
      • znaczenie wapnia dla organizmów
      • wchodzi w skład ścian komórkowych roślin; jest składnikiem szkieletów niektórych bezkręgowców oraz zębów i kości kręgowców; bierze udział w procesie krzepnięcia krwi, odpowiada za prawidłową pracę tka
      • znaczenie sodu dla organizmów
      • bierze udział w regulacji zawartości wody w komórce i płynach ustrojowych; bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych
      • znaczenie potasu dla organizmów
      • bierze udział w regulacji zawartości wody w komórce i płynach ustrojowych; bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych
      • znaczenie magnezu dla organizmów
      • wchodzi w skład chlorofilu, kości; odpowiada za prawidłową pracę tkanki mięśniowej i nerwowej
      • znaczenie żelaza dla organizmów
      • wchodzi w skład hemoglobiny i związków biorących udział w oddychaniu komórkowym oraz fotosyntezie; jego obecność jest niezbędna do wytwarzania chlorofilu
      • różnorodność biologiczna
      • rozmaitość form życia występujących na Ziemi
      • 3 poziomy organizacji przyrody
      • ekosystemowy, gatunkowy, genetyczny
      • różnorodność ekosystemowa
      • bogactwo siedlisk wraz z organizmami, które je zamieszkują
      • różnorodność gatunkowa
      • obfitość gatunków w danym ekosystemie
      • różnorodność wewnątrzgatunkowa, genetyczna
      • różnorodność gatunków danego organizmu
      • Czynniki przyczyniające się do ubożenia różnorodności biologicznej
      • zabijanie przedstawicieli określonych gatunków, zanieczyszczenie środowiska, niszczenie siedlisk, wprowadzanie obcych gatunków do danego ekosystemu
spodobał Ci się ten pakiet i chcesz rozpocząć jego nauke? kliknij tutaj!
extensa.pl - projektowanie graficzne, uslugi programistyczne
Wszelkie prawa zastrzezone mobilang.pl 2008-2024